04 desember 2010

Pecanwienerbrød

Jeg elsker pecannøtter og spesielt pecanwiener. Prøvde for første gang å lage det hjemme idag. Det var ikke lett å finne oppskriften med makronfyll så jeg lot meg inspirere av denne, som er med kremost. Fungerte utrolig bra, men neste gang vil jeg prøve med makronfyll og sirup! Del gjerne oppskrift om du har!








For 10-12 wienerbrød trenger du:

500g tint butterdeig
350-400g Philadelphia (Original)
2 poser pecannøtter fra Den Lille Nøttefabrikken
1/2 ts vaniljesukker
1 dl melis
1 egg


Om du vil ha glasur og glaserte nøtter som pynt trenger du 1/8 pk philadelphia, 1 ts melis, 1 ts melk til glasuren. En liten neve pecannøtter, 1 ts sukker og vann :)


Fremgangsmåten:

Grovmal nøttene

Bland kremosten med melis og vaniljesukker

Ha oppi egget (egget mitt hadde to plommer :))

Rør inn nøttene



Avhengig av hva slags butterdeig du har, ha fyllet oppi

Vær kreativ med innpakningen, jeg hadde ikke tid :(

Stekes i ca 25min på 180 grader. Jeg hadde plata på nest nederste rille











Fremgangsmåte for å lage glasur og glaserte nøtter:
Skjær nøttene til mindre biter som ønskelig. Jeg valgte å følge naturen.



Bland kremosten med melis og melk. Legg merke til at jeg har mer enn det som er oppnevnt i oppskriften. Dette fordi jeg elsker den kremen. NAM!

THATS WHAT IM TALKING ABOUT <3 !!

Ja, jeg spiste en del mens jeg ventet :p

Ferdig!

Ha de ferdigoppskjærte nøttene, sukkeret og vannet i en panne

Kok til vannet er borte og nøttene klistrer seg fast til panna. Pass likevel på at de ikke blir svidd.

Disse er himmelske i seg selv og. Sunnere med honning da, men....

Velbekomme!

3 kommentarer:

  1. så utrolige flotte og delikate! denne oppskriften skal jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Dette så veldig godt ut! mmmm, tror jeg må forsæke meg på denne oppskriften

    SvarSlett
  3. Kjempe fint, kanskje jeg skal prøve denne oppskriften men må nok kutte ut nøttene (nøttealergi i fam), kanskje rosiner i stede?

    SvarSlett