06 oktober 2010

Filmer fra sør

Foto: filmfrasor.no

Nå er det tid for Film fra Sør-festivalen igjen, og nok en gang gikk jeg glipp av åpningen med selveste Shirin Neshat. For de av dere som ikke kjenner til henne er hun en amerikansk-iransk samtidskunstner som jobber med fotografi og lyd/video med fokus på kjønn, og særlig muslimske kvinners rolle i samtiden. Hun er spesielt kjent for sin fotoserie "Women of Allah", og har produsert en rekke kunstfilmer. Denne gangen har hun laget en spillefilm som vises på festivalen: Women Without Men. (Ikke forveksle denne med A Nation Without Women, som forresten er en av de sterkeste filmene jeg har sett, i tillegg til Water og The Stoning of Soraya M).


Andre filmer jeg har lyst å få med meg i løpet av festivalperioden
(6.-17.okt 2010) er ramset opp i alfabetisk rekkefølge:

The House is Black kortfilm (22min)


1 kommentar:

  1. og si meg, hvorfor bor jeg ikke i Oslo lenger? går glipp av mye gitt!

    SvarSlett