25 oktober 2010

Filmer fra Sør - Revisited

Hei igjen, 

Fikk bare lyst å fortelle dere at jeg kun fikk sett fire filmer på FFS-festivalen. Det ble Afghan Star, Bhutto, Kvinner uten Menn og Peepli Live. Vinnern for denne gang ble Afghan Star med terningkast 5. Grunnen til dette er rett og slett fordi jeg ikke hadde kommet til å vite om denne dokumentarfilmen om det ikke hadde vært for festivalen. Trykk her for å se trailer.

Peepli kjente jeg til fra før av, Kvinner uten Menn går fremdeles på kino, og dokumentaren om Bhutto hadde jeg klart meg uten. Det betyr ikke at jeg ikke likte den, jeg gir den faktisk terningskast 4. Dette fordi jeg lærte utrolig mye om Pakistans (politiske) historie. Jeg opplevde at skildringen var mer eller mindre ensidig, og satt derfor igjen med en følelse om at alle andre enn Bhutto'ene var skurkene. Likte spesielt godt å høre, og se om Benazirs liv utenfor Pakistan. Dessuten hadde filmen veldig fengende sountrack! :)

Afghan Star var, i likhet med Bhutto, også en film hvor jeg lærte mye. Både om Afghanistans historie, men kanskje enda viktigere hvordan folk lever. Da dette er en annerledes dokumentar enn Bhutto får man "ekte" møter med lokalbefolkingen, midt i deres hverdag. Veldig rørende og varmende dokumentar med søt musikk. Jeg satt og koste meg skikkelig! Nettopp derfor vant den en førsteplass hos meg!

Nest sist har vi Peepli Live. Har ikke spesielt mye å si om den. Filmen er i sin egen klasse. Kanskje ikke det jeg hadde sett for meg. Jeg trodde den skulle være mer seriøs da jeg liker seriøse filmer, men må innrømme at jeg ble skuffet av "humoren". Fant i etterkant ut at en slik bruk av humor er en egen sjanger som kalles "satire". Siden har jeg reflektert og kommet frem til at filmen var ganske bra, kanskje bedre enn det min lille hjerne skjønner. Jeg gir den terningkast 4.

Apropos ting jeg ikke skjønner, har vi vår siste film: Kvinner uten Menn. Det var den jeg hadde mest forventninger til, og ble mest skuffet av. Jeg endte opp med å gi den en terningkast 3. Vil veldig veldig gjerne gi den en bedre karakter, fordi den var visuelt veldig fin å se på, nydelig landskap og stemning, men jeg skjønte den rett og slett ikke. Kanskje jeg ikke er en estetiker likevel? Lærte litt historie der også, men handlingen var ganske kjedelig. Filmen er dessuten fremstilt veldig strategisk gjennom sin trailer, jeg opplevde den ganske misvisende...men det var kanskje meningen?

Apropos misvisende trailere, kan man mildt sagt si at man lett kan bli lurt av trailere, for tiden, og da spesielt trailern til Aakrosh som jeg så på kino i forrige uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar